לא תמצאו כמעט מטייל שאינו מצלם – במצלמה או בסמארטפון, התמונות מהוות תזכורת ממשית לרגעים קסומים בטבע. ואף כי כל אחד (כמעט) מצלם, קיימים פערים גדולים באיכות התמונות.
בין אם אתם מצלמים במצלמה איכותית, במצלמה קומפקטית או בסמארטפון, רגע לפני שאתם יוצאים לטיול הבא – הנה כמה טיפים שתוכלו לאמץ כדי לשדרג את צילומי הנוף שלכם.
מה לצלם?
צילומי נוף נועדו לתעד ולהנציח תכונות טבעיות של אדמה, שמים, מים, צמחיה ולעיתים אף בעלי חיים. המטרה העיקרית היא ללכוד את נוכחותו של הטבע – כפרי או עירוני, אזורי תעשייה או כל צורה אחרת של הטבע – בצורתו הטהורה, כשהוא נטול השפעה אנושית.
בד”כ נצלם תמונה רוחבית, ממרחק, אם כי לעיתים תמונת אורך תהיה מתאימה יותר, וחלק מהנופים עשויים לכלול נושאים שבקרבת מקום.
היתרון הבולט בצילום נוף, הוא הזמן. הנוף לא בורח לשום מקום. בדרך כלל (למעט מצבי סערה, תאורה משתנה או צילום של בעלי חיים) יש לנו זמן לתכנן את הצילום, לבחור את המיקום, לכוון את ההגדרות הנכונות ולצלם כמה תמונות נפרדות בפרמטרים שונים ומזוויות שונות. אל תהססו לעשות זאת. לא תאמינו עד כמה תוכלו לשפר את התמונות שלכם.
הכירו את המצלמה שלכם – כמה כללים טכניים
טכניקה נכונה היא תנאי יסוד לצילומי נוף מרהיבים. גם אם אתם לא צלמים מקצועיים, מרבית המצלמות הקיימות היום בשוק (כולל מצלמות קומפקטיות או מצלמות של סמארטפון) מאפשרות התאמה לסוגות צילום שונות. הכנת “שיעורי בית” והכרת המצלמה שלכם, תאפשר לכם להתאים את הגדרות הצילום לצילום נוף ותבטיח תוצאה איכותית.
אלה הפרמטרים המרכזיים שאליהם מומלץ להתייחס:
שימוש בעדשה רחבת זווית יתאים לכ-80% מצילומי הנוף שלכם. אבל קחו אתכם גם את העדשה צרת זווית עבור 20% מהצילומים הנותרים.
ISO (מידת החשיפה לאור) – בלי להכנס ליותר מדי פרטים טכניים, הגדרות ISO נמוך יותר יבטיחו בדרך כלל תוצאה איכותית יותר.
צמצם סגור בצילום נוף עומק שדה הוא המלך, כיוון שמבטיח חדות של התמונה כולה, הן פריטים בקרבתנו והן פריטים רחוקים יותר. להבטחת עומק שדה – יש לצלם בצמצם סגור (=מספר גבוה).
פוקוס – יש להעדיף פוקוס על כל חלקי התמונה, קרובים ורחוקים כאחד.
תאורה – בצילום טבע אנחנו תלויים כמעט לחלוטין בתאורה טבעית (שמש/ירח), ולכן חשוב לבחור, עד כמה שניתן, בשעה מתאימה לצילום. שעות הבוקר המוקדמות או שעות השקיעה יתנו בד”כ את התוצאות הטובות ביותר. שכבת עננים אפורה תקשה על הצילום ושמש בהירה תעשה נפלאות.
קומפוזיציה
הקומפוזיציה (הסידור הפנימי של התמונה) היא הענין המרכזי בצילום בכלל, ובצילום נוף בפרט.
האלמנט המרכזי בתמונה, הנושא, צריך להיות המקום שבו תתמקד העין של המתבונן. מה מושך את העין?
1. מיקום האובייקט (חוק השלישים)
ישנם צלמים הנוטים למרכז את נושא התמונה. התוצאה, לעיתים, בנאלית ומעט משעממת. מה עושים? מאמצים את חוק השלישים.
נסו להעביר בדמיונכם שני קווים דמיוניים לאורך התמונה ושניים לרוחבה, כך שיווצרו 9 ריבועים/מלבנים. במצלמות רבות ניתן להציג את קווי החלוקה הללו (GRID LINES) על מסך המצלמה או בתוך העינית.
את התמונה נשתדל לחלק ל-3 חלקים ואת הנושא המרכזי נמקם באחת מנקודות המפגש של קווי החלוקה. הנה כך:
צילום: שרון סעראו כך:
צילום: יוסי בן עמי
ולפעמים, ברגעים המתאימים, הדגש (2/3 משטח התמונה) דווקא על השמיים:
צילום: חן חייק מתוך אתר פיקיויקי
כמובן, לא נדרשת דייקנות של מ”מ, אבל הרעיון הכללי ברור.
2. קווים מנחים – שביל, נחל, שורת עצים או קו חוף – כל אלה יובילו את עינו של המתבונן ישירות לנושא המרכזי של התמונה.
הכביש כקו מנחה | צילום: יוסי בן עמי
3. קומפוזיציה מתכנסת – 2 קווים מקבילים במציאות המתכנסים זה לקראת זה בעומק התמונה
4. אובייקט חד על רקע מטושטש
5. אובייקט צבעוני על רקע חיוור או דהוי
צילום: שרון סער
6. נושא בהיר על רקע כהה (או להיפך)
צילום: Image by Dr. Georg Wietschorke from Pixabay
אלמנט משלים
לפעמים כל מה שחסר כדי להפוך תמונה טובה למצויינת הוא אלמנט משלים – משהו שמוסיף מידע על הנושא או מאיר אותו מזוית אחרת. זו יכולה להיות מסגרת טבעית, אנשים, צל, השתקפות או כל אובייקט מעניין אחר בסביבת בנושא העיקרי, שלא מאפיל עליו, אלא תומך בו.
בתמונה זו צולם ענן מעל קניון ויקוס (יוון הצפונית).
וכאן, תמונה כמעט זהה, אבל עם אלמנט משלים (קצה הגג והעץ משמאל) שנותן מסגרת ומשנה לחלוטין את החוויה של המתבונן בתמונה.
חשוב לזכור, אין כאן כללים מדוייקים. זה בהחלט המקום לגלות יצירתיות ולהפתיע. מה דעתכם על האלמנט המשלים הזה?
רקע וזויות צילום
גם הרקע צריך להשלים את הנושא. זויות צילום שונות יכולות ליצור רקע מעניין ומחמיא יותר, ולפעמים, חשוב יותר לדעת מה להשאיר מחוץ לתמונה.
לסיכום פרק הקומפוזיציה, כלל האצבע הוא כזה:
תמונה רוחבית, קו אופק בגובה 2/3 מהפריים (או 1/3 אם הנושא המרכזי הוא השמיים), אובייקט מרכזי במפגש השלישים בין חזית התמונה לרקע, ולצידו – מוטיב משלים שנותן פרספקטיבה ומספק את תחושת הגודל של הנוף.
קודם כל בוחרים את האלמנט המרכזי. אח”כ מחפשים מה ישלים אותו בצורה הטובה ביותר ובוחרים את הרקע. חשוב לשים לב שכל האלמנטים משתלבים יחד, ובעיקר שהאלמנט המרכזי נשאר במוקד התמונה, המקום אליו נמשכת העין.
וחשוב יותר מכלל האצבע הוא הכלל הבא: לא להיות מקובעים על הכללים!
הכנה מוקדמת וחזרה
כאשר אתם יוצאים לטיול במטרה לצלם, כדאי מאוד ללמוד מראש כמה שיותר על המקום בו אתם עומדים לבקר. תמונות של תיירים או צלמים מקצועיים, ואפילו Google earth או Google street יתנו אינדיקציה טובה למדי.
הרעיון אינו לחקות תמונה קיימת, אלא להתאמן ולחשוב מראש על אפשרויות הצילום הטובות ביותר באתר, כדי לא לפספס כשתגיעו למקום.
לא הצלחתם להגיע לתוצאה הרצויה? אל תהססו לחזור למקום ולתקן את הטעות.
תמונה מספרת סיפור
והטיפ האחרון שלנו – לא כל תמונה שווה אלף מילים, אבל כשתמונה מספרת סיפור – היא שווה אפילו הרבה יותר. וכמו בכל סיפור טוב, גם בתמונה – דרמה תוסיף הרבה ענין.
איך משיגים דרמה בתמונה? בתנועה (של נחל או מפל למשל), בניגודים עזים, מזג אויר סוער, עננות מרשימה ואפילו פעילות אנושית שיוצרת ענין מיוחד.
אז קחו לכם מצלמה וצאו לצלם.
רוצים ללמוד עוד? לחצו כאן לפרטים נוספים אודות טיולי הצלמים של חבלי ארץ.
בואו לטייל עם “חבלי ארץ” ביעד המבוקש – טיול לאיסלנד
גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים
לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים
הצטרפו אלינו גם בפייסבוק