התפרצות הר הגעש Fagradalsfjall פאגראדלספיאטל

מתי לאחרונה חווית התפרצות אמיתית של הר געש? או הושטת יד ללבה זורמת?
לא פעלולים! לא אפקטים! לא סרטים מצויירים! הפעם זה הדבר האמיתי. הר געש אמיתי שמתפרץ ממש במרחק נגיעה. זה קורה באיסלנד ממש עכשיו. ונכון, התפרצות הר געש באיסלנד אינה ארוע נדיר, אבל הפעם מדובר בהתפרצות ידידותית במיוחד.

תנועת הלוחות הטקטוניים

איסלנד ממוקמת על נקודת התפר של שניים מהלוחות הטקטוניים העיקריים של כדור הארץ – ממזרח הלוח של אירופה ואפריקה וממערב הלוח של אמריקה. הלוחות הללו אינם נייחים. הם נעים כל הזמן במהירות נמוכה מאוד ומתרחקים זה מזה כ-3 סנטימטרים  מדי שנה. לתנועה הזו, מעטה ככל שתהיה, יש השפעות מרחיקות לכת על כדור הארץ כולו.

זו, למשל, הסיבה לכך ששטחה של איסלנד גדל בהתמדה (תוכלו לקראו על זה כאן), אבל זו באמת רק דוגמה קטנטנה. התופעות המרשימות יותר, הנובעות מתנועת הלוחות הטקטוניים, הן התרוממות של הרים, פעילות געשית, רעידות האדמה והתפרצויות של הרי געש. למעשה כל מבנה כדור הארץ כולו תלוי ובנוי על תנועה זו!

ואיך זה קורה?

כאשר הלוחות מתרחקים זה מזה עולה חומר געשי מעומק כדור הארץ וממלא את הסדק שנוצר. בדרך כלל הפעילות הזו מתרחשת מתחת לפני הים, ואנחנו לא יכולים לראות את המתרחש שם. באזור איסלנד ההתפרצויות היו חזקות במיוחד במהלך 30 מליון השנים האחרונות. כמות החומר הגעשי שהצטברה הביאה את הר הגעש התת ימי לעלות אל פני הים ואף  2,100 מטרים מעליו. כך למעשה נוצר האי האיסלנדי. כיוון שהסדק (שהוא הגבול בין שני הלוחות באוקיאנוס האטלנטי) חוצה את איסלנד מצפון לדרום נוצר מצב שחציה המזרחי של איסלנד שייך ללוח האירופאי וחציה המערבי שייך ללוח האמריקאי. לכן, תופעות געשיות באיסלנד הן עניין שבשגרה גם בימינו, ולאחרונה – בדיוק לפי חודשיים (התפרצות משמעותית אחרונה קודמת התרחשה ב 2014, ברדבונגה, צפון איסלנד).

התפרצות הר הגעש Fagradalsfjall פאגראדלספיאטל

התפרצות הר הגעש Fagradalsfjall פאגראדלספיאטל |  צילום: Berserkur, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons
התפרצות הר הגעש Fagradalsfjall פאגראדלספיאטל | צילום: Berserkur, CC BY-SA 4.0 <https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0>, via Wikimedia Commons

 

זה קרה בחצי האי רייקאנס (Reykjanes) – נקודת המפגש הראשונה של מרבית המבקרים באיסלנד עם פלאיו של האי הנפלא הזה. כאן מצויים שדה התעופה הבינלאומי של איסלנד,  הלגונה הכחולה המפורסמת וכמה אטרקציות תיירותיות נוספות. ואף כי התפרצויות געשיות שכיחות למדי באיסלנד (פעם בחמש שנים בממוצע), ברייקאנס זו ההתפרצות הגעשית הראשונה מזה 900 שנה (התפרצות אחרונה נרשמה במאה ה-12).

במהלך פברואר-מרץ האחרונים נרשמו כאן כ-50,000 רעידות אדמה חלשות (יותר מאשר כל הרעידות שנרשמו בשנה שעברה כולה) ולאחריהן, כפי שצפו אנשי המקצוע, ארעה ב 22.3.21 התפרצות געשית משמעותית שהגיעה עד לגובה של 100 מ’ וכיסתה בתוך 4 שעות בלבד, שטח של כ-1 קמ”ר.

ההתפרצות הנוכחית של הר הגעש מאופיינת ביציאת לבה מתוך סדק וזרימה שלה על פני השטח במהירות לא גבוהה, ויש לכך כמה וכמה יתרונות.

ראשית, כמעט אין העפה של לבה לאוויר, בוודאי לא למרחק של מאות מטרים או קילומטרים, כפי שקרה בהתפרצות של הר הגעש אֶיְיַאפְיָאטְלָאיֶיקוּטְל ב-2010, שגרמה לסגירת שדות תעופה באירופה כולה למשך שבוע ויותר, וגרמה לנזק כלכלי שהוערך במיליארדי דולרים.

כמו כן, במקום לא נוצר הר געש חדש, כפי שקרה בהתפרצות הגדולה באיי וסטמן ב-1973, אז נוצר הר געש חדש ומאיים שנודע בשם אלדפל ‘הר האש’ (תוכלו לקרוא על זה כאן).

והדבר העיקרי – מבחינתנו כתיירים, ומכיוון שההתפרצות איננה אלימה – קיימת אפשרות להתקרב אל אזור ההתפרצות ולחוות חוויה מדהימה של תצפית ביציאת הלבה וזרימתה. “זו ההתפרצות התיירותית המושלמת”, כך התבטא תורבלדר תורדרסון, פרופסור לוולקנולוגיה באוניברסיטת איסלנד, והוסיף כי קצב פליטת הלבה (5 ל-10 מ”ק בשנייה) מבטיח שהלבה לא תתקרר, תתגבש ותחסום את הסדק הגעשי (מה שיביא להפסקת ההתפרצות). לפחות לא כעת. הוא אמר שההתפרצות תיפסק אם קצב פליטת הלבה יהיה נמוך מ-3 מ”ק. “זה יכול להיגמר מחר, וזה יכול להימשך כמה עשרות שנים”, אמר הפרופסור, והזכיר שהתפרצות של הר געש בהוואי שהחלה בשנת 1983 נמשכה 35 שנים.

במקביל לזרם הלבה הלוהטת החל זרם של מבקרים וסקרנים למקום, ורבים מהם, שניסו להתקרב להר בשבילים מאולתרים, נזקקו לחילוץ בעקבות מזג האוויר, ואחרי שגיששו את דרכם באפלה ללא לבוש מתאים וסבלו מקור. רשויות איסלנד התעשתו במהירות והסדירו ציר תנועה נוח כך שניתן להתקרב להר בנסיעה ולאחר מכן יש צורך לצעוד למרחק של כ- 4 ק”מ עד לנקודת התצפית.

 

טיסה ישירה לאיסלנד

אין ספק מדובר בחוויה חד-פעמית ונדירה, ואנחנו ב’חבלי ארץ’ מציעים לכם להצטרף אלינו לאיסלנד בכלל ולפאגראדלספיאטל בפרט (ככל שהדבר יתאפשר), והפעם – בטיסה ישירה לאיסלנד, בלעדי לחבלי ארץ !

 

למידע נוסף על איסלנד

לפרטים נוספים על הטיסה הישירה לאיסלנד, בלעדי לחבלי ארץ

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

צילום תמונת הנושא של הפוסט: Ann Silvestre

 

שיתוף