לגונת הקרחונים באיסלנד – כיצד זה קורה?

לגונת הקרחונים יוקולסרלון

לגונת הקרחונים יוקולסרלון (Glacier Lagoon – Jökulsárlón)   היא מהמפורסמות באיסלנד ובעולם כולו, ונחשבת, בצדק, לאחד מפלאי הטבע של איסלנד ואחד האתרים המרשימים ביותר במדינה.

 

לגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | חבלי ארץ

 

קרחון ואטניוקול

הלגונה שוכנת למרגלות קרחון הענק ואטניוקול, בואכה האוקיינוס האטלנטי הצפוני. ואטניוקול המכסה כ-8% משטחה של איסלנד הוא הקרחון הגדול ביותר באיסלנד ובאירופה כולה. שטחו כ-8100 מ”ר ועוביו הממוצע כ-400 מ’, אם כי במקומות מסויימים מגיע גם לעובי של כ-1000 מ’.

תחת הקרחון, כמו תחת קרחונים אחרים באיסלנד, מתקיימת פעילות געשית ערה, שגורמת להתחממות הקרחון, המסתו החלקית והתכווצותו. הפעילות הוולקנית הזו ותופעת ההתכווצות הנלווית אליה אינן חדשות, אך התחממות כדור הארץ גורמת לכך שהקרחון אינו מתחדש כפי שהיה קורה בעבר. וכך במאה השנים האחרונות הקרחון מתכווץ עוד ועוד, וזה כבר סיפור אחר לחלוטין.

 

כיצד נוצרה לגונת הקרחונים?

הלגונה נוצרה בהדרגה בראשית שנות השלושים של המאה הקודמת (1932-1934 לערך) במקום שהיה מכוסה כולו בקרחון עבה בשם Breidamerkurjokull  (בריידמרקוריוקול) המהווה נתח מקרחון ואטניוקול העצום. קצב התגברות המסת הקרחון לצד חדירת מי ים מלוחים גרמו להיווצרות מי המסה רבים למרגלות הקרחון, אשר יוצרים את הלגונה המדוברת. אל תוך הלגונה הזו מוטחים חדשות לבקרים חלקים של הקרחון המתפורר אשר שטים במימיה עד שהם נמסים לחלוטין ונשטפים את מי האוקיינוס האטלנטי הצפוני, המצוי מדרומה. אגב, חלקי הקרחונים שבלגונה עצומים. מעל פני המים נראים רק כ-10% מגודלם המלא.

תהליך התפוררות הקרחונים מתרחש יום-יום, שעה-שעה. ומי שיעמוד ויצפה בקרחון למשך זמן יוכל לעיתים להבחין בהתרחשות הדרמטית ממש לנגד עיניו.

 

לגונת הקרחונים כאתר תיירות

לתהליך התכווצות והתפוררות הקרחונים יש, כמובן, השלכות אקולוגיות ואקלימיות לא פשוטות וקיים אף חשש שהלגונה כולה תהפוך למפרץ ים של ממש. אבל אם נשים את הדברים האלה לרגע בצד, עבורנו כתיירים – לגונת הקרחונים היא פנינה אמיתית.

לגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | חבלי ארץ
לגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | צילום: שרון סער

 

מראה הלגונה, על הקרחונים הצפים בה ומשתקפים במימיה, צבעיהם הנדירים ומגוון צורותיהם על רקע קרחון ואטנה עצום המימדים מרהיב ביופיו.

 

לגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | חבלי ארץ
 לגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | צילום: שרון סער

 

קשה להישאר אדישים למראות המרשימים. זהו ללא ספק אחד מאתרי התיירות האטרקטיביים ביותר באיסלנד, שלא מומלץ לוותר עליו.

 

ואם כבר הגעתם עד כאן – אחת הדרכים המעניינות והמומלצות לביקור באתר היא בסירה אמפיבית או סירת משוטים השטה בין הקרחונים ומציעה חוויה מושלמת של נוף קרחונים חלומי, הדרכה של תושב מקומי ואף טעימה של קרחון בן אלפי שנים.

 

מי רוצה לטעום? קרחון בן אלפי שנים, לגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | חבלי ארץ

 

לאתר הרשמי ולהזמנת שיט בלגונת הקרחונים >>> http://icelagoon.is/

 

שיט בלגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | חבלי ארץ
 שיט בלגונת הקרחונים יוקלרסון איסלנד | צילום: שרון סער

 

אגב, רכיבה על גבי אחד הקרחונים ממש אינה מומלצת. הגברת האחרונה שניסתה לעשות זאת, תיירת אמריקאית בת 77, נסחפה אל מרחבי האוקיינוס וניצלה בדרך נס כאשר נמשתה מהמים על ידי ספינה שחלפה במקום, וכל זה קרה רק לפני חודש (2.3.19). הסיפור המלא כאן.

כלבי ים בלגונת הקרחונים

אם יתמזל מזלכם, ובעיקר אם תגיעו ללגונת הקרחונים בשעות הערב של סוף הקיץ, תזכו לראות גם עשרות כלבי ים המגיעים ללגונה מהים ומשתכשכים במקום להנאתם ולהנאת המטיילים הנלהבים.

כלבי ים תופסים שמש בלגונת הקרחונים, איסלנד | חבלי ארץ
כלבי ים תופסים שמש בלגונת הקרחונים, איסלנד | Photo by Pixabay: https://www.pexels.com/photo/nature-water-ocean-animal-34312/

 

למידע נוסף על איסלנד

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף