הפיורדים הגדולים של ניו זילנד

דאוטפול-סאונד ומילפורד-סאונד, שני הפיורדים המפורסמים ביותר של ניו-זילנד. שניהם ניצבים במקום מכובד ברשימת הפיורדים המובילים בעולם כולו. כאן אנחנו מפגישים אותם בקרב ראש בראש: מה מאפיין כל אחד מהם, איך מגיעים ומה עושים? איזה מהם הוא אתר חובה ועל מי מביניהם, אם בכלל, אפשר או כדאי לוותר?

 

דאוטפול-סאונד ומילפורד-סאונד, הם שני הפיורדים המפורסמים ביותר של ניו-זילנד. שניהם מצויים בחבל הארץ פיורדלנד שבצידו הדרום-מערבי של האי הדרומי של ניו זילנד. חבל הארץ הקסום הזה שכמעט ואינו מיושב, האוכלוסיה כאן היא הדלילה ביותר מכל האזורים היבשתיים בניו-זילנד. פיורדלנד הוכרזה בשנת 1952 כפארק לאומי (הגדול ביותר בניו זילנד ואחד מהגדולים בעולם). מאז 1990 היא מהווה את חלקו העיקרי של אתר המורשת העולמי טה ואהיפוונמן.

 

שלט הכניסה לפארק הלאומי פיורדלנד

הפארק מתהדר בנופים עוצרי נשימה, מהיפים בעולם:  יערות גשם עצומים, מפלים שוצפים, נהרות צלולים, תופעות טבע ייחודיות ופסגות הרים מושלגות. והעיקר – 14 פיורדים מרהיבים, עליהם מעיד גם שמו של הפארק ( Fiordland = ארץ הפיורדים).

 

טרק באלפים הדרומיים בפיורדלנד
Kepler Track alpine ridgeline, New Zealand צילום: Nomad Tales

 

מהו בעצם פיורד?

מקורה של המילה פיורד בשפה הנורווגית. משמעותה המילה – עמק שהועמק על ידי קרחון יבשתי או רעש אדמה.  פיורד נוצר כאשר קרחון המצוי בעמק בעל צורת U אופיינית, פוגש במי ים ומפשיר. התוצאה היא עמק בעל שוליים תלולים (בדומה לשני צידי האות U) המוצף על ידי מי הים. ההצפה יוצרת אגם צר ועמוק המחובר לים. קיימים פיורדים שבהם האגם מגיע לעומק של 1,300 מ’. לשם השוואה עומקו המוצע של הים התיכון כולו – כ-1500 מ’. העומק הממוצע מול חופי ישראל כ-50 מ’. יחד עם זאת צוואר הפיורד (האזור המשמש לכניסה לאגם) יהיה בדרך כלל רדוד יותר.

סף הכניסה הרדוד מן הים וההגנה על ידי שולי העמק התלולים הופכים את הפיורד לנמל טבעי מוצלח. בשל כך, פיורדים שימשו כנמל בית לציי דייג, ובאזורים תעשייתיים הפכו לאתרי גידול דגים ובניית ספינות.

ניתן למצוא פיורדים לאורך חופי נורווגיה, איסלנד וגרינלנד, בפינה הדרום-מערבית של ניו זילנד (פיורדלנד), בחוף המערבי של ניופאונדלנד (אי גדול באמריקה הצפונית השייך לקנדה), בחופים הדרומיים והמערביים של אלסקה ובחוף המערבי של סקוטלנד. הפיורד הגדול ביותר בעולם הוא קנגרטיטיווק שבגרינלנד, שאורכו 350 ק”מ. לשם השוואה: אורך קו החוף של ישראל כולה הוא 273 מ’.

 

הפיורדים של ניו זילנד | חבלי ארץ
הפיורדים של ניו זילנד | צילום: יוסי בן עמי, חבלי ארץ

ובחזרה לפיורדלנד

רוב שטחו של הפארק נגיש אך ורק מן האוויר או מן הים. אל החלקים הדרומיים של הפארק הגישה קשה במיוחד. פרט למספר משלחות מחקר וחיפוש אחר זנים נכחדים אין מבקרים בהם כלל.

בחלקים הפופולריים יותר של הפארק הוכשרו כ-500 ק”מ של שבילי טיול להולכי רגל.

מעבר לכך, בכל תחומי הפארק עצום המימדים נסלל כביש אחד בלבד (SH 94). הכביש מוביל את הנוסעים בו מהעיירה טה אנאו עד לפיורד המוכר מכולם – מילפורד סאונד.

מילפורד סאונד

מילפורד סאונד הוא הפיורד הצפוני ביותר בפיורדלנד. זהו  אחד המקומות הגשומים ביותר בעולם, הנהנה מממוצע של 182 ימי גשם ו-6,813 מ”מ משקעים מדי שנה. לשם השוואה: כמות המשקעים השנתית באזורים הגשומים יותר בישראל (גליל וגולן) היא פחות מ-1000, ומס’ ימי הגשם בשנה – 50-60 בלבד.

כמות המשקעים הגדולה באזור מילפורד סאונד היא שמאפשרת את היווצרותם וקיומם של יערות הגשם הצפופים על ההרים והצוקים התוחמים את הפיורד ויוצרת את אלפי המפלים הזורמים אל מימיו של הפיורד.

הזרימה הקבועה של מים מתוקים אל מימי הפיורד יוצרת שכבת מים מתוקים בעומק של כ-2.5 מטרים מעל מי המלח של הים. שכבה זו מסננת את רוב קרינת השמש ויוצרת במימי הפיורד סביבה תת-מימית ייחודית בה ניתן לצפות קרוב לפני המים בבע”ח ימיים השוכנים בדרך כלל בעומק רב.

גם הנופים במילפורד סאונד מרהיבים: מראה פסגת המיטרה וההרים הסובבים צוללים אל המים העמוקים, האפלים, עטופים בערפל ומלווים בקולות זרימת המפלים הוא בלתי נשכח.

אחת הדרכים הטובות ביותר לחוות את הקסם של מילפורד סאונד היא טיול קייאק בשעות הבוקר המוקדמות, או חציית הפיורד בשיט אל עבר ים טסמן. תוכלו להנות גם מטיול רגלי באחד הטרקים בסביבה. ומה דעתכם על טיול צלילה? גם אופציה כזו קיימת (לצוללים מקצועיים בלבד). בכל מקרה זכרו שכמות המבקרים כאן עצומה, על כל המשתמע מכך לענין תורים, צפיפות, המתנה וכיו”ב.

מילפורד סאונד | Image by <a href="https://pixabay.com/users/tfrdic-17630247/?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=5445104">Fred T.</a> from <a href="https://pixabay.com//?utm_source=link-attribution&amp;utm_medium=referral&amp;utm_campaign=image&amp;utm_content=5445104">Pixabay</a>

מילפורד סאונד | Image by Fred T. from Pixabay 

דאוטפול סאונד

דאוטפול סאונד גדול יותר ועמוק יותר ממילפורד סאונד וידוע בבדידותו ופראותו. זוהי, במובנים רבים, התגלמות הטבע הטהור.

קפטן ג’יימס קוק, מגלה הארצות המפורסם, היה האדם המערבי הראשון שהגיע למקום. קוק התקשה להאמין שיצליח לנווט בתוך הפיורד. הוא החליט שלא להכנס עם הספינה למפרץ, והוא שנתן לו את שמו – Doubtfull = מוטל בספק.

הגישה לדאוטפול סאונד היא דרך הים בלבד ותיירים מעטים, יחסית, מגיעים לכאן. כמו במילפורד סאונד, גם כאן השכבה העליונה של המים בשטח הפיורד היא מים מתוקים, שמכילים שכבת טאנין מהיערות באזור. שכבת הטאנין הכהה חוסמת מעבר של אור לתוך המים, מה שהוביל להתפתחות של צורות חיים מופלאות וייחודיות למקום. השייט בפיורד מזמן מפגש עם להקות דולפינים, דובי ים, פינגווינים, לוויתנים ועוד.

פיורד דאוטפול-סאונד מכיל מספר זרועות משנה שהם פיורדים משל עצמם. בשטח הפיורד מספר  איים, והוא מוקף בכמה מפלי מים, ביניהם מפל בראון שגובהו מעל 600 מטר, והוא בין המפלים הגבוהים בניו זילנד.

אחת מזרועות המשנה היוצאות מדאוטפול סאונד, משמשת לקבלת המים המשוחררים מאגם מאנאפורי, וידועה בשם דיפ קוב (Deep Cove). בין האגם לפיורד יש הפרש גבהים של 230 מטרים, ובמקום הוקמה תחנה הידרואלקטרית לייצור חשמל. מיוצרים כאן  41% מכלל הצריכה החשמלית של תושבי ניו זילנד.

מפעל מים הידרואלקטרי בדאוטפול

מפעל מים הידרואלקטרי בדאוטפול | צילום: יוסי בן עמי 

אחת הדרכים המומלצות ביותר לחוות את דאוטפול סאונד היא בשיט לילי עם ארוחת ערב מקומית, שלדעת רבים מהווה חוויה בלתי נשכחת.

 

אז מה דעתכם? מילופרד-סאונד או דאוטפול-סאונד ?

אצלנו לא תצטרכו לבחור. הצטרפו אלינו לניו-זילנד (כולל שני הפיורדים הגדולים) למידע נוסף על טיולי “חבלי ארץ” לניו זילנד

בואו לטייל עם “חבלי ארץ” ביעד המבוקש – טיול לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף