להיות אשה באיסלנד – זה כדאי!

בספטמבר האחרון נפל דבר: לראשונה בהיסטוריה של המין האנושי רוב נשי בפרלמנט אירופאי, וזה קורה באיסלנד. יותר מ-52% מחברי הפרלמנט האלתינגי, הפרלמנט העתיק ביותר בעולם, הם נשים, 33 מתוך 63 מושבים. בישראל, לשם השוואה 43 חברות כנסת (מתוך 120 ח”כ), שהן כ-36% בלבד (וזה הכי טוב שהגענו אי פעם).

10 שנים קודם (9/2011), פורסם סקר נרחב של המגזין “ניוזוויק” שבדק מהו המקום הטוב ביותר לאישה לחיות בעולמנו כיום, בפרמטרים של רפואה, חינוך, כלכלה, פוליטיקה ומשפט. במקום הראשון דורגה איסלנד; 

גם בדו”ח הפער המגדרי העולמי המתפרסם מדי שנה ע”י הפורום הכלכלי העולמי, שמור לאיסלנד מקום של כבוד, לאחר שדורגה בו במקום הראשון במשך 12 פעמים (מאז החל להתפרסם לראשונה ב-2005), האחרונה שבהן בדוח האחרון משנת 2021. ישראל, למתעניינים, מדורגת במקום ה-60…

איסלנד דורגה במקום הראשון (בשנת 2019) גם במדרג הייצוג והרווחה של נשים במקום העבודה בקרב 33 מדינות ה-OECD. ישראל, לשם השוואה, דורגה במקום ה-21.

להיות אשה באיסלנד |
Photo by Kristoffer Brink Jonsson: https://www.pexels.com/photo/man-and-woman-jumping-1690470/

 

אז מה סוד הקסם של נשות איסלנד?

לאיסלנד יש מסורת ארוכה של תמיכה בהעצמה נשית. כבר בסיפורים העתיקים של איסלנד, חלקם מיתולוגיים חלקם היסטוריים, תופסות הנשים הוויקינגיות הראשונות של האי מקום של כבוד. נשות איסלנד היו אלו שדאגו לניהול הבית והמשק, העדרים, גידול הילדים ותחזוקת החוות בעוד הגברים ‘מבלים את זמנם’ במסעות דייג בים או נעדרים מהבית תקופות מושכות למטרת דיונים בפרלמנט (האלתינגי, הפרלמנט העתיק ביותר בעולם).

כבר בשנת 1915, כאשר איסלנד עדיין תחת חסות המלך הדני, קיבלו הנשים האיסלנדיות זכות בחירה שווה ובכך היו המדינה השישית בעולם בלבד המעניקה זכות זו לנשים שלה (אגב, המדינה הראשונה לעשות זאת הייתה ניו זילנד, ב-1893, וגם בה נהנות הנשים עד היום ממעמד חסר תקדים). אבל נשות איסלנד לא הסתפקו בכך והמשיכו להילחם על זכויותיהן.

התביעה החברתית לשוויון מגדרי התעוררה באיסלנד כבר בשנות השישים והגיעה לשיאה בשביתת הנשים הכללית ב-24.10.1975 , המוכרת תחת השם יום החופש הכללי לנשים. באותו היום קיימו הנשים באיסלנד שביתה למשך יום אחד כדי “להדגים את הצורך בעבודה של נשים בכלכלה ובחברה באיסלנד”, וכדי “למחות נגד פערי שכר ופרקטיקות העסקה בלתי הוגנות”. תשעים אחוז מאוכלוסיית הנשים באיסלנד (כולל נשים באזורים הכפריים), בהנהגת מספר ארגוני נשים שפעלו במשותף, לא הלכו למקומות העבודה שלהן, ואף סירבו לעשות כל סוג של עבודת בית או טיפול בילדים במשך כל אותו היום. במקום זאת הן יצאו לרחובות והשמיעו את קולן. בכיכר המרכזית של ריקיאוויק צעדו יחד 25,000 נשים (כלל האוכלוסייה באי מנתה אז רק 220,000 איש) אשר נשאו נאומים, שרו ודיברו על מצבן הלא שווה בחברה.

יום החופש הכללי פקח את עיניהם של אנשים רבים, וזכה גם לתשומת לב בינלאומית. כעבור מספר חודשים, ב-1976, העביר הפרלמנט של איסלנד חוק שמבטיח זכויות שוות לנשים וגברים, השינוי בפועל אמנם לא היה מיידי אך הצעד הראשון נעשה. בהמשך, בסוף שנות ה-70′ נכנסה לפרלמנט האיסלנדי מפלגה ראשונה על טהרת הנשים בלבד.

1980 סימנה נקודת ציון משמעותית נוספת כאשר ויגדיס פינבוגאדוטיר נבחרה להיות האישה הראשונה בעולם אי פעם שנבחרת לנשיאות באופן דמוקרטי. היא שבה ונבחרה 3 פעמים נוספות וכיהנה 16 שנים בתור נשיאת האי עד שנת 1996. עד היום, בגיל 82, היא אחת הנשים האהודות, הפופולאריות והמשפיעות באי.

הפגנת נשים גדולה נוספת התקיימה בשנת 2010, אז נשים עדיין הרוויחו, בממוצע, רק 65% בהשוואה לגברים באותן עבודות. במהלך יצירתי התבקשו כלל הנשים לסיים את יום העבודה בשעה 14:25 בחישוב שזה מעניק להן שכר שווה לגברים שעובדים יום מלא…

פרק משמעותי נוסף בנושא מעמדן של הנשים באיסלנד שמור ליוהאנה סיגורדארדוטיר, רה”מ של איסלנד שנבחרה לתפקיד לאחר המשבר הכלכלי באפריל 2009. לא רק עובדת היותה אישה היא חשובה אלא גם היותה המנהיגה הראשונה בעולם שהיא לסבית מוצהרת.

גם כיום עומדת אשה בראש המדינה –  קתרין יקובסדוטיר, המכהנת בתפקיד מאז 2017, וכאמור מזה כחצי שנה – רוב נשי בפרלמנט האיסלנדי. ובכלל, נשים רבות נושאות בתפקידי מפתח באי – בממשלה, בפרלמנט, ראשי ערים ועיריות, מנהלות ומובילות כולן בתפקידן את המהפכה וההתקרבות המתמדת לשוויון בין המינים.

ואיך כל זה קורה?

החקיקה האיסלנדית היא מין הרגישות והמתקדמות בעולם בתחום השוווין המגדרי ומעמד האשה. קיימת תשתית פורמאלית איתנה של חוקים ותקנות, שלא יכולים אלא לחלחל לתוך התרבות, לעצב והזין בהיזון חוזר ראיית עולם שוויונית בין גברים לנשים, ובכלל.

לשם הדוגמה: איסלנד מטילה אחריות פלילית על צרכני זנות, היא אוסרת על הפעלת מועדוני חשפנות (המדינה הראשונה בעולם שעשתה זאת) ושימוש בגוף האשה למטרות רווח, איסלנד פועלת בתקיפות נגד סחר בבני אדם והיא מסלקת מהבית את התוקפן המכה ולא את קורבן האלימות.

דוגמה נוספת? החוק האיסלנדי מעניק חופשת לידה בת כ-12 חודשים (נכון ל-2021) בתגמול של 80% מהשכר טרם הלידה, 5 חודשים לאם, 5 חודשים (חובה!) לאב וחודשיים נוספים למי מבין בני הזוג עפ”י בחירתם.

ובאופן סמלי – הנשים האיסלנדיות אינן נדרשות לשנות את שם משפחתן עם נישואיהן. הן ממשיכות להיקרא בשמן הפרטי (כמקובל באיסלנד) ושומרות על שם אביהן עם הסיומת ‘דוטיר’ כשם משפחה.

להיות אשה באיסלנד | Photo by Pavel Danilyuk: https://www.pexels.com/photo/a-stylish-woman-sitting-on-the-road-and-posing-7403966/
להיות אשה באיסלנד | Photo by Pavel Danilyuk: https://www.pexels.com/photo/a-stylish-woman-sitting-on-the-road-and-posing-7403966/

על אף ואולי בזכות כל אלה –

הנשים האיסלנדיות הן הפוריות ביותר באירופה כיום עם ממוצע של 2.14 ילדים למשפחה (בישראל – 2.9, השיעור הגבוה ביותר במדינות ה-OECD);

תוחלת החיים של נשות איסלנד היא מהגבוהות בעולם (83.5 שנים);

נציגות איסלנד זכו 4 פעמים בתחרויות יופי בינלאומיות, אבל בשנת 2016, כאשר מלכת היופי של איסלנד, ארנה ייר יונסדוטיר, מתעמלת לשעבר ויפהפיה אמיתית, נדרשה על ידי מנהל התחרות הבינלאומית להרעיב את עצמה כדי לרזות לקראת הגמר – היא לא עברה על כך בשתיקה: “אם הבעלים של התחרות באמת רוצה שאוריד משקל ולא אוהב אותי כפי שאני, הוא לא ראוי לקבל אותי בעשירייה המובילה שלו. כן, הכתפיים שלי קצת יותר רחבות מאלו של הבנות האחרות”, אמרה מלכת היופי “אבל זה משום שהייתי חברה בנבחרת האתלטיקה האיסלנדית, ואני גאה בזה”. אמרה ופרשה מהתחרות בראש מורם כיאה לאשה איסלנדית גאה.

מעוניינים לדעת עוד על טיולh חבלי ארץ לאיסלנד? השאירו פרטים כאן ונחזור אליכם בהקדם.

למסלול מלא לדוגמה

למידע נוסף על איסלנד

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף