חמישה מיתוסים על איסלנד – מציאות או אגדה?

עם עלייתה המטאורית של איסלנד על מפת התיירות העולמית – התפתחו כמה מיתוסים המתייחסים לעם האיסלנדי וההיסטוריה המיוחדת שלו.

רגע לפני שאתם מחליטים אם לאמץ או לגחך, כדאי לבדוק מה מידת האמת בדברים.

 

1. לאיסלנדים יש אפליקציה לצורך הימנעות מקיום יחסים בין קרובי משפחה

נכון שבשנים עברו נולדו באיסלנד אחוז יחסית גבוה של ילדים עם מומים גנטיים. ואף כי אהבה חופשית היא ענין מקובל במדינות הסקנדיניביות, האמת היא שהאיסלנדים לא נכנסים למיטה עם אפיליקציה של הטלפון הנייד.
כיום יכול כל אזרח איסלנדי יכול לבדוק במהירות ובקלות את קירבתו המשפחתית/גנטית לכל אזרח אחר במדינה באמצעות שרות שנותנת המדינה, ואכן מס’ הילודים עם מומים גנטיים הצטמצם בשנים האחרונות באופן ניכר.
תרומה משמעותית להישג זה נזקפת לעבודת מחקר עצומה שעורכת חברת ההייטק האיסלנדית DECODE בניסיון למפות את קשרי המשפחה בין תושבי איסלנד על בסיס חקירת הגנים של למעלה ממחצית האוכלוסיה .מטרת החברה בעבודה זו היא נסיון לבודד גנים למחלות ספציפיות ולא לספק שירותי “אנטי גילוי עריות”, אך יתכן בהחלט שפרוייקט מקיף זה הוא המקור למיתוס.

 

צילום: https://pixabay.com/en/jokulsarlon-iceland-love-couple-2132193/

 

2. באיסלנד אין שחיתות

במקרה הזה – לא בדיוק מציאות ולא בדיוק אגדה. הכל ענין של השקפה וזווית ראיה.
אם תשאלו את האיסלנדים, הם ידחו בכל תוקף את הטענה שבאיסלנד אין שחיתות, במיוחד לאחר המשבר הגדול של 2008 בעקבותיו נשלחו אנשי כספים ובנקאים לכלא.
איסלנד אף נושאת בתואר המפוקפק של “המדינה המושחתת ביותר בסקנדינביה.”
אבל האמת היא, שמדינות סקנדינביה כולן נמצאות בתחתית הדירוג העולמי בכל הנוגע לשחיתות. (מקומות 178-183 ברשימת “המדינות המושחתות בעולם”, עפ”י דירוג שמתפרסם מדי שנה בספר העובדות העולמי של סוכנות הביון האמריקאית, ה-CIA). איסלנד עצמה ממוקמת במקום ה-14 מסוף הרשימה. אז יש שחיתות באיסלנד, אבל במסגרת הפרופורציה העולמית – הלוואי על מדינת ישראל (שממוקמת איפשהו במקום ה-120 מתוך כ-185 מדינות).

 

מפת השחיתות העולמית | מקור: http://icelandreview.com/news/2017/01/25/iceland-14th-among-least-corrupt-nations

 

3. איסלנד אתאיסטית לחלוטין

לא היה ולא נברא.
עפ”י נתוני סקר מקיף שנערך באיסלנד בשנת 2013, רק 10% מהאוכלוסיה הם אתיאיסטים לחלוטין, 31% אינם דתיים, ו–57% מתושבי איסלנד הם דתיים ברמה כזו או אחרת, מרביתם המכרעת (96%) הם אוונגליסטים לותרנים.
מבחינה רשמית אין באיסלנד הפרדה בין דת למדינה, והמדינה אף משלמת את משכורות הכמרים ואנשי הכנסייה.
ומצד שני, על-פי הערכות לא רשמיות באיסלנד כ-20,000 איש המוגדרים “עובדי אלים ויקינגים”, אבל זה כבר נושא לפוסט נפרד.

 

צילום: שרון סער
 צילום: שרון סער

4. באיסלנד שוויון מגדרי מוחלט

זו אינה אמת מוחלטת, אבל המציאות לא רחוקה מכך. איסלנד נחשבת למדינה השוויונית ביותר בעולם על פי הדירוג העולמי.
באופן מסורתי יש לנשים באיסלנד מקום מוערך ומאוזן יותר מאשר במרבית תרבויות העולם ובפרלמנט שלה כ-50% הם נשים.

אולם השוויון אינו מוחלט, וכמו במקומות רבים בעולם, גם באיסלנד (כדוגמה אחת מיני רבות לחוסר השוויון) קיימים פערי שכר בין גברים לנשים בתפקידים מקבילים.
עד 1975 דובר בפער של כ-60%, כאשר לנשים רבות כלל לא התאפשר לעבוד מחוץ לבית, בשל האחריות הכמעט בלעדית למשק הבית וגידול הילדים.
באותה שנה חברו חמשת ארגוני זכויות נשים באיסלנד והכריזו על “יום חופש”, יום אחד בו נעדרו כ-90% מהנשים במדינה מכל תפקידיהן (בבית או מחוצה לו). הארוע, המוכר גם בשם “הפגנת הסירים” זכה לתשומת לב בינלאומית.

בעקבות יום השביתה נחקק על ידי הפרלמנט האיסלנדי חוק המבטיח זכויות שוות לנשים וגברים.
נכון להיום פערי השכר בין גברים לנשים באיסלנד (בתפקידים מקבילים) הם כ – 16-20% בלבד.

בשנה האחרונה נעשה באיסלנד צעד נוסף לקידום השוויון: חוק מהפכני שמחייב את חברות המעסיקות מעל 25 להוכיח באופן פוזיטיבי שהן מחלקות שכר שווה לעובדים שלהן, מבלי להתחשב בנתונים כמו מגדר, מוצא, נטייה מינית או לאום. ארגונים שלא יחזיקו באישורים האלו עלולים יסתכנו בקנסות גבוהים. הרעיון שעומד מאחורי החוק הוא להעלים לחלוטין את פערי השכר המגדריים במדינה עד שנת 2020 ולהבטיח השתכרות שווה בין נשים וגברים, והוא ללא ספק מציב את איסלנד כמדינה מובילה בעולם בתחום זה.

צילום: Photo by Felipe Alves: https://www.pexels.com/photo/woman-in-yellow-jacket-and-yellow-hat-standing-on-black-sand-3833192/
צילום: Photo by Felipe Alves: https://www.pexels.com/photo/woman-in-yellow-jacket-and-yellow-hat-standing-on-black-sand-3833192/

5. ממשלת איסלנד משלמת כסף לגברים זרים שישאו אשה איסלנדית

ובכן, רגע לפני שאתם רצים לפתוח תכנית חסכון כדאי שתדעו – גם זו אגדה.
התופעה של נישואי נשים איסלנדיות לגברים זרים (ובעיקר חיילים אמריקאים ששירתו בבסיס אמריקאי ענק ברייקיאויק) היתה נפוצה במשך שנים רבות.
האיסלנדים התנגדו לתופעה עד כדי כך שבשנת 2006 החליטו לשים לה קץ, וסילקו את האמריקאים מארצם. כמובן שזאת לא היתה הסיבה הרשמית לסגירת הבסיס האמריקאי, אולם “אובדן הנשים” בהחלט היה שיקול משמעותי בענין הזה. אגב, עד היום יש יותר גברים מנשים באיסלנד.

 

 

 

למידע נוסף על איסלנד

לפרטים נוספים אודות טיולי חבלי ארץ לאיסלנד

גלו עוד על טיולים מאורגנים בתאריכים קרובים – הטיולים הקרובים

לחזרה לדף הבית – חבלי ארץ טיולים מאורגנים

הצטרפו אלינו גם בפייסבוק

שיתוף